Programmeren met micro:bit

Een micro:bit is klein, goedkoop, leuk, handig om te programmeren met blokken (een soort scratch) of Javascript.

Alle info via www.microbit.org (je kan Nederlandse taal instellen)
en aankopen kan bv. via www.ratoeducation.be 

Geniet van wetenschappen en programmeren - zie ook onze wedstrijdpagina

Starten met micro:bit.

Met de micro:bit kan je heel veel leuke dingen doen. Ontdek hier hoe je de code schrijft om 'hallo' en 'tot ziens' te tonen. Misschien kan hij jou ook wel vertellen hoe je je vandaag voelt?!!

Zie de officiële site en via 'lanquage' kan je op Nederlands plaatsen.

Schudden met micro:bit.

Hoe je moet schudden met de micro:bit zodat deze zorgt voor een dobbelsteen getal.
En er is nog variatie mogelijk.

Muziek met micro:bit

Theremin met licht.
Hoe je met een micro:bit muziek kunt maken met licht.

Dobbelstenen met micro:bit.

Programmeer de micro:bit zodat je kan kiezen met hoeveel dobbelstenen je wenst te gooien (1, 2 of 3 dobbelstenen)

Magic-Bal met micro:bit

'Word ik ooit rijk en beroemd?'
Schud dan micro:bit en één van de 8 verschillende antwoorden verschijnt willekeurig in een venster.

Python met micro:bit

Leren programmeren in Python met de micro:bit.

Tellen met micro:bit.

Een tellertje maken met een variabele.

Spelletje met lichtpatronen

Er word een reeks van lichtpatronen getoond nadat de knop A wordt ingedrukt. Wanneer alleen het middelste ledje te voorschijn komt moet er snel op knop B gedrukt worden. Indien dit gelukt is zal u een vinkje krijgen. Anders een kruis.

Kompas + Thermometer

In deze project zullen wij werken met kompas en thermometer sensor. Beide zijn ingebouwd in onze kleine micro:bit. Wij zullen terug gebruik van MakeCode editor maken. Deze project is zeer interessant want hier zullen wij logische condities + vergelijkingen + booleaanse waarden gebruiken → dus programma zal keuzes moeten maken. Laat ons starten!!!

Radio communicatie

Je hebt 2 micro:bits nodig. Er wordt wat uitleg gegeven hoe je moet van start gaan om te werken met radio communicatie.

Scorebord

Weet je de stand niet meer wie heeft er nu gewonnen en wie heeft er verloren? Hier een klein programmatje die hierbij kan helpen.

Wie zoekt, die vindt.

In dit project gaan we met 2 micro:bits aan de slag!
Door de éne micro:bit te programmeren als zender en
de andere als ontvanger kunnen we er een leuk spelletje van maken.

Communicatie met smartphone

Hoe kunnen we via de smartphone iets doorsturen naar de micro:bit? In dit project tonen we hoe dit mogelijk is!

Lichtsensor

In deze project zullen wij met licht sensor werken die in micro:bit ingebouwd is. Wij zullen terug gebruik van MakeCode editor maken. Deze project is zeer interessant want hier zullen wij logische condities + vergelijkingen + zelf gemaakte licht icoontjes → dus programma zal keuzes moeten maken aan de hand van hoeveelheid licht. Laat ons starten!!!

Muziek.

In deze project zullen wij programma schrijven die kan met juiste aansluiting uit micro:bit via oortjes of hoofdtelefoon geluid doorgeven. Deze project is zeer interessant want deze keer werken wij niet enkel met visualisatie van data of iets anders maar ook met leuke melodietjes. Laat ons starten!!!

Buiten- en binnen thermometer.

In deze project zullen wij met 2 micro:bits werken. Dat hebben wij nog niet gedaan dus dit wordt een leuk uitdaging. 1 micro:bit (zender) zal dienen om buiten geplaatst te worden en andere(ontvanger) binnen. Communicatie tussen beide micro:bits zal via radio signaal gebeuren. Laat ons starten!!!

Diamanten zoeken.

Wil je een spel spelen maar zijn ze nooit zoals jij wilt misschien kan je dit zelf maken?

Kloppend hart

Met een micro:bit kan je heel wat dingen maken en programmeren. Hier maken we een kloppend rood hartje om aan je venster te zetten in corona-tijden. Zie bij het filmpje hoe je te werk kan gaan, zo moeilijk is het niet.

Toon getallen tussen 1 en 6

Toon willekeurige getallen tussen 1 en 6, maar nooit zelfde getal.
Je kan dit gemakkelijk aanpassen om 6 verschillende lottogetallen te tonen tussen 1 en 45

Looplichtjes per rij en per kolom

Ofwel kan je de lichtjes laten lopen in één rij heen en weer,
Ofwel kan je de lichtjes laten lopen in een rij heen en weer en ook op en neer,
De snelheid kan je instellen met drukknop A en B

Looplichtje in een vierkant

Een lichtje loopt rond in een vierkant en zijn staartje dooft geleidelijk aan uit

Mode instellen met drukknop B en A

Vallende lichtjes in een bepaalde kolom.
Het wijzigen van de kolom (mode) kan met drukknop B (naar mode gaan) en drukknop A (veranderen van mode)

Vallend licht met willekeurige snelheid en lichtsterkte

Zoveel mogelijk willekeurig

Basis spelletje

Je kan het vallend balletje opvangen door met A en B het opvangbakje heen en weer te bewegen, als het bolletje de grond raakt is het spel gedaan.

Daarna krijg je je punten te zien en kun je een nieuw spel starten door op A + B te duwen.

Met dank aan Fleur De Wulf

 

 

blad, steen of schaar

Na schudden zie je of het blad, steen of schaar is.

Met deze tips zijn jouw nederlagen bij schaar, steen, papier verleden tijd! Schaar, steen, papier is eigenlijk heel simpel: Steen wint van schaar. Schaar wint van papier. En papier wint van steen. En toch is winnen geen makkie! Maar als je deze 5 dingen weet, win jij binnenkort élk spelletje.

1. De eerste ronde

Mannen kiezen voor de eerste ronde meestal steen, omdat dat de 'mannelijkste' optie is. Vrouwen gaan meestal voor papier. Dus: Als je tegen een man speelt, ga je best voor papier en als je tegen een vrouw speelt, ga je best voor schaar.

2. De volgende rondes

Een verliezer gaat de volgende ronde voor de optie waar hij tegen verloor. Dus: Als je net won met schaar, is de kans groot dat je tegenstander voor schaar zal gaan en ga jij best voor steen!

3. De speldriehoek

Volgens een Chinees onderzoek is er een bepaalde volgorde die spelers vaak gebruiken:

Dus: als iemand net papier gebruikte, gaat hij de volgende keer voor steen en ga jij best voor papier om steen te verslaan.

4. Recyclage

De winnaar zal geneigd zijn om met hetzelfde teken als waarmee hij de vorige ronde won te spelen. Dus als je tegenstander net won met schaar, is de kans groot dat hij weer met schaar gaat spelen dus ga jij best voor steen.

5. Afleiding

Breng je tegenstander in de war door te zeggen welk teken je gaat gebruiken en doe dat dan ook effectief. Wedden dat hij je niet gelooft en voor het andere teken zal gaan?

SUCCES!

uitbreiding: schud 30 keer en tel hoeveel maal het 'blad', 'steen' of 'schaar' is.

Spanning meten

Er is een 10 bit Analoog Digitaal Convertor ... je kan dus spanning meten